BRAKFESTEN och tre andra omtalade provokationer
BRAKFESTEN:
VINNARE AV KRITIKERNAS PRIS – CANNES FILM FESTIVAL
EN AV TIDERNAS MEST BERYKTADE SKANDALSUCCÉER!
”Detta är en snuskig och motbjudande film!”, skanderade juryordförande Ingrid Bergman när Brakfesten valdes att öppna Cannesfestivalen 1973. Inom kritikerkåren var åsikterna så hetska att slagsmål utbröt, och så var även fallet vid premiären i Paris. Givetvis resulterade tumultet i att köerna ringlade sig långa till skandalfilmen, som snabbt blev den största succén i huvudstadens historia.
Marcello Mastroianni, Philippe Noiret, Michel Piccoli och Ugo Tognazzi spelar fyra välbärgade, medelålders män som låser in sig i en ståtlig herrgård i en vecka. Tre prostituerade och en frodig skolfröken ansluter, liksom en lastbil fullastad med vildsvin, rådjur, oxar, vaktlar, ostron, gåsleverpastej och årgångsviner. Orgien kan börja!
Ingen av herrarna får lämna gården. Pruttande, rapande och med spräckta tarmar ska de gemensamt gå döden till mötes…
APANS DRÖM:
JURYNS STORA PRIS – CANNES FILM FESTIVAL
I ett förfallet och ödsligt New York i en odefinierbar tid möter vi två udda existenser som inte passar in i det som kallas civilisation. Lafayette (Depardieu) är ung, jobbar för en ultrafeministisk teatergrupp, har ett förhållande med den kvinna som våldtagit honom och kommunicerar med en visselpipa när känsloyttringarna blir för närgångna. Hans bäste vän Luigi (Mastroianni) är gammal och ensam, gråter när han ser unga vackra kvinnor och går omkring i den kostym han ska begravas i.
Medan råttorna tar över staden alltmer, upptäcker vännerna ett gigantiskt apkadaver i skuggan av Manhattans skyskrapor. Ur innanmätet stiger en nyfödd apa fram, symbolen för ursprunget till den mänsklighet som nu fallerar.
Är det civilisationens undergång vi betraktar – eller rent av återuppståndelsen?
TRIVIA: Den kvinnliga huvudrollen görs av Gail Lawrence, som under namnet Abigail Clayton gjorde ett tjugotal porrfilmer mellan 1976-1986. Hon medverkade även i skräckfilmen Maniac och visar i Apans dröm att kroppen ingalunda är hennes enda talang.
FRISTAD – MANNEN SOM VÄGRADE BLI VUXEN:
BELÖNAD MED SILVERBJÖRNEN – BERLIN INTERNATIONAL FILM FESTIVAL
Med buller och bång gör Roberto sin entré på förskolan i betongstaden och bryter genast upp de pedagogiska konventionerna. ”Motstånd, alltid motstånd!”, skanderar han, släpper lös en åsna bland barnen och ställer till med hejdundrande gårdsfest. Han vill vara barnens jämlike. Inte en överordnad.
Men inuti den vuxne mannens kropp gömmer sig en rädd liten pojke. Snart gör polisen besök på skolan med frågor om Robertos radikala förflutna, men ännu mer skrämd blir han när en av barnens mammor avslöjar att hon bär på hans barn. Kanske är det dags att bli vuxen nu? Eller kommer Roberto förbli ett barn för evigt?
Fristad är en udda, värmande pärla med manus av en riktig stjärntrio – Benigni själv (Oscarnominerad för Livet är underbart), Marco Ferreri (Cannesbelönad för Brakfesten) och Polanskis vapendragare Gérard Brach (Repulsion, Vampyrernas natt).
SMUTSTVÄTT:
BÄSTA REGI, MANUS, FOTO & KLIPP – DAVID DI DONATELLO AWARDS
Mickey Rourke gjorde det i Barfly, Matt Dillon i Factotum, men först med att ikläda sig rollen som storslusken och kultförfattaren Charles Bukowski var Ben Gazzara.
Med sex och sprit som drivmedel och självdestruktivitetens demon hånskrattande på axeln knullar sig Charles igenom allt vad som kommer i hans väg på Los Angeles skuggsida – feta som smala, underåriga som bättre begagnade – utan urskiljning. Men så möter han det undersköna och självmordsbenägna fnasket Cass (Ornella Muti). ”Jag vill bli knullad tills jag inte har något över för de andra”, säger hon och Charles ställs inför sin mest krävande och kvävande utmaning – lusten till kärlek.
Ett lika skrämmande som komplext förhållande tar vid, som bara leder åt ett enda håll. Åt helvete!
Textning: Svenska, norska, finska, danska och isländska.