Alfred Hitchcocks Psycho, som krossade alla förväntningar och chockade publiken världen över, förändrade filmkonsten 1960. Den är fortfarande en av de mest ikoniska och inflytelserika filmer som någonsin gjorts.
Tjugotre år senare följde den australiensiske filmskaparen Richard Franklin (Patrick, Road Games) modigt i mästarens fotspår och regisserade Psycho II, en uppföljare som inte bara höll vad hans tidigare filmer lovat, utan också levde upp till Hitchcocks original. Norman Bates (Anthony Perkins) förklaras frisk och släpps från anstalten där han hölls fången, trots klagomål från Lila Loomis (född Crane, Vera Miles) syster till Normans mest kända offer. Allt Norman vill göra är att leva lugnt och produktivt som en normal medlem av samhället. Men är det verkligen en bra idé att återvända till det hus han en gång delade med sin mor och driva det motell som var platsen för så många mord? Är han botad eller kommer han att döda igen?
I Psycho III skulle Anthony Perkins själv ta över serien i sin regidebut, med en stilfull känsla som antydde att hans tid tillsammans med inte bara Alfred Hitchcock, utan även Orson Welles och Ken Russell hade varit väl investerad. En fallen nunna (Diana Scarwid som Maureen Coyle), en sliskig dagdrivare (Jeff Fahey som Duane Duke) och en nyfiken reporter som letar efter ett scoop (Roberta Maxwell som Tracy Venables) anländer alla till Bates Motel och ”Mother” är inte glad, särskilt när Norman börjar bli kär. Samtidigt återvänder Psycho IV: The Beginning, skriven av Joseph Stefano (manusförfattare till originalet från 1960) och regisserad av skräckmästaren Mick Garris, till den ursprungliga scenen för att visa oss hur allt började i Anthony Perkins sista framträdande i serien. Norman Bates är rehabiliterad och lyckligt gift och har äntligen lyckats fly från sin missbrukande mors överväldigande inflytande. Men hans fru är gravid och Norman är rädd för att barnet ska ärva hans psykiska sjukdom. När han hör radioprataren Fran Ambrose (CCH Pounder) diskutera ämnet modermord, ringer Norman in under falskt namn för att berätta sin historia. Med Henry Thomas (E.T.) som den unge Norman och Olivia Hussey (Black Christmas) som hans mor Norma.