Studio S Entertainment

Omslag av Svenskjävel (TriArt)

Förstora omslag

Genre Drama, Svensk film, TriArt
Längd 1 tim 37 min
Land Sverige / Norge
Inspelningsår 2014
Regi Ronnie Sandahl
Skådespelare Bianca Kronlöf, Henrik Rafaelsen, Mona Kristiansen
Artikelnr TR1258
Release 2015-08-03
Omslag av Svenskjävel (TriArt)

Svenskjävel (TriArt)

Bianca Kronlöf lyser starkt i Ronnie Sandahls prisade långfilmsdebut!

Dino drömmer om ett annat liv och lämnar den svenska landsorten för att söka lyckan i ett nyrikt Oslo. Hon fastnar i en rundgång av tillfälliga jobb, pengabrist och hårt festande. Men så bryter hon armen och får tillfällig anställning som barnflicka hos en norsk medelklassfamilj. Under några kvava sommarveckor hamnar hon i ett triangeldrama och tvingas stå upp för sina känslor och sin framtid.

betyg-SVD_5En debut som imponerar” / Svenska Dagbladet

4plusEn strålande debut” / Aftonbladet

4-DNEn välkommen uppgörelse med den svenska självbilden” / Dagens Nyheter

4-expressenEn film med ovanligt välbalanserad sötma och beska” / Expressen

fyrarSkådespelarna håller toppklass” / Göteborgs-Posten

fyrorBåde förvånande och imponerande och förtjänar alla internationella priser den redan kammat hem” / MovieZine

Ronnie Sandahls skarpögda regidebut belönades med Gold Hugo i Chicago, kritikerpriset i Zürich och bästa film i Lübeck. Bianca Kronlöf gör en strålande filmdebut och belönades med pris för bästa skådespelare i Les Arcs!

Ronnie Sandahls regivision

Jag tror att alla politiska berättelser måste vara privata, precis som att alla privata berättelser i någon mån är politiska. Den här filmen kan därför sägas ha två plan: det är en berättelse om längtan och det är en berättelse om makt. En ganska liten kärleksfilm, med ett ganska stort klassamhälle som dånar där i bakgrunden. De båda punkterna hänger samman. Vad du längtar efter är politik, från vilken position du längtar är politik. Den makt eller den maktlöshet du bär med dig präglar vem du är och vad du söker dig till.

Hösten 2009 slog finanskrisen till. Väldigt många jag gick i skolan med förlorade sina arbeten på fabrikerna i Falköping. De flyttade dit jobben fanns – Oslo. Sedan dess har jag velat göra en film om dem. Den första svenska generationen i efterkrigstid som fått det sämre än sina föräldrar. De som tvingats drömma om trygghet: ett fast arbete, en bostad. Svenskarna som blivit Norges tjänstefolk. Jag har försökt göra en film om makt. Dels om maktbalansen mellan Sverige och Norge. Men även om maktrelationen mellan man och kvinna, arbetsgivare och arbetsta¬gare, medelklass och arbetarklass Men först och främst är det här en film om tre människor som kört fast, vars vägar korsas – och som på ett el-ler annat sätt förändrar varandras liv. Jag har i varje del av arbetet sökt det sanna ögonblicket. Skådespelare och team har varit besatta av att hitta den perfekta balansen mellan detaljen och helheten. Maktanalys har varit ett viktigt verktyg, från val av gardiner till val av ord.

I slutändan hoppas jag att det blev en fysisk och närgången film med lite skit under naglarna. Och precis som med livet hoppas jag att den är både nattsvart och ganska rolig på samma gång. En smula politisk men i första hand privat.

Ronnie Sandahl

Om regissören

Ronnie Sandahl (f. 1984) är hittills mest känd som kolumnist i Aftonbladet och författare till romanen Vi som aldrig sa hora. Men det lär ändras efter premiären av hans långfilmsdebut Svenskjävel. En samtidshistoria berättad med både humor och känsligt öga för detaljer.