Studio S Entertainment

Omslag av New Order (Bio)

Förstora omslag

Originaltitel Nuevo orden
Genre Drama
Land Mexiko
Inspelningsår 2020
Regi Michel Franco
Skådespelare Naian Gonzales Norvind, Diego Boneta, Monica Del Carmen, Fernando Cauutle, Eligio Meléndez
Release TBA
Omslag av New Order (Bio)

New Order (Bio)

JURYNS STORA PRIS I VENEDIG TILL ”SMÄRTGRÄNSEN”-REGISSÖREN MICHEL FRANCOS NYA KÄFTSMÄLL!

2012 vann mexikanen Michel Franco sidosektionen Un Certain Regard i Cannes med sin ”Smärtgränsen”. En så provocerande och upprörande film om skolmobbning att publiken satt stumma av chock efter sluttexterna. Nu är Franco tillbaka med en ny käftsmäll, NEW ORDER, som belönades med Juryns stora pris i Venedig 2020.

Filmen kommer visas för allra första gången under Stockholm Filmfestival till vintern och från deras katalog saxar vi denna text, skriven av Jakob Åsell:

”En Mexikansk katastroffilm”. Så beskriver regissören Michel Franco själv sin mörka spegling av ett hemland där han ser en korrupt och snuskigt rik samhällselit som leker med elden. Och NEW ORDER fullkomligt glöder av upprorisk ilska. Allt börjar på ett överdådigt överklassbröllop i samhällets toppskikt där inkräktare plötsligt klättrar över murarna och rånar gästerna på värdesaker, men det är bara början.

Michel Franco, som har liknats vid förebilden Michael Haneke sen genombrottet med det prövande dramat ”Smärtgränsen” lider knappast av beröringsskräck när det kommer till brännande och obekväma ämnen. Hans senaste och mest storskaliga produktion hittills filmades med tusentals statister. Filmen lägger luppen på ett Mexico City där ett brustet samhällskontrakt till slut upplöser all social ordning. I tomrummet som uppstår blottas människans mest barbariska sidor, och Franco tvingar oss att se på.

Vi följer bruden Marianne (Naian Gonzaléz Norvind), dotter till en förmögen affärsman, som frustreras över hennes familjs ovilja att hjälpa en tidigare anställds hustru till en hjärtoperation. Hon tar själv tag i situationen och kör kvinnan till sjukhus med förhoppningen att hinna tillbaka till sin vigsel, men finner sig snart på fel sida av de murar som protesterna är i färd med att riva ner.

Förenklade moraliska förklaringsmodeller är av tradition något som Francos filmer undviker, särskilt när han är på sitt mest provokativa och politiska humör. Istället bjuds vi på en högintensiv belägring av bioduken som genomgående leker med publikens sympatier. Den nya ordningen markerar även ett tonartsbyte från regissörens tidigare stramt kontrollerade filmspråk. NEW ORDER pulserar av nervigare rytmer och omtumlande energi. Med en rörlig kameralins följer han filmens explosiva våldsyttringar ut på gatorna där grön färg kastas mot bilar och kravallsköldar. De apokalyptiska bilderna illustrerar växande klassklyftors destabiliserande effekt i en nära framtid där protester utnyttjas för politisk vinning och göder en smygande militarisering av ordningsmakten.

Franco har själv sagt att han inte kunde föreställa sig hur relevant hans dystopiska framtidsvision skulle upplevas under ett år som 2020. NEW ORDER är en chockerande filmupplevelse som träffar publiken likt en örfil, tillika en smärtsamt gäll varningsklocka för den som vägrar se växande klassklyftor som tecken på ett söndervittrande samhälle.